hermankusters.reismee.nl

Een lange rit op hoog nivo ( 900 meter)

Dag 23. Carrion de los Condes naarVilla de Mazarife.

Onze fietsenzijn gemaakt. We hebben in het dorp een beetje gegeten ( een soort koolrabi met hete saus ). Verrukkelijk! !
We lagen weer op tijd in bed. Het was nog zo'n 28 graden maar er zaten erg veel muggen.
We hebben goed geslapen op een erg rustige camping. Om 7 uur hebben we ontbeten in het dorp. Om half 8 fietsten we aan. Het zou nagenoeg een vlakke rit worden. We wisten ook dat er geen campings waren op een redelijke afstand. We fietsten in eerste instantie naar
Mansilla de las Mulas. Dat zou zo'n 70 km zijn. Al voor de middag waren we daar. Ook hier was geen camping maar een veldje bij een refuge. Maar wat zouden we al die tijd moeten doen? Na de lunch besloten we door te fietsen. Over de grote stad Leon vonden we geen goed idee. Dus gingen we onder Leon de alternatieve route volgen. Dat is ruim 50 km meer. Maar we zitten in Villar de Mazarife op de hoofdroute. We zitten voor het eerst in een refuge. We delen een 4- persoonskamer met een sympathieke Duitse jonge man. Er is hier in de wijde omgeving geen alternatief. De keuze voor deze plaats heeft ook te maken met morgen. We kunnen dan het hoogste punt van de reis, de Cruz del Ferro, beklimmen en afdalen. En dat is de moeite waard!! Het begint nu wat te regenen maar het is nog 27 graden. We gaan zometeen heerlijk eten. Ik kom daar morgen op terug.?..

Carrion de los Condes - Villar de Mazarife 123 km.

Heet op de hoogvlakte

Dag 22. Cavia naar Carrion de los Condes.

Soms lopen dingen anders dan gepland. Deze keer geldt dit voor het zelf koken. Dat hebben we dus niet gedaan. We hebben heerlijk gegeten in het restaurant van de camping.
Een zeer uitgebreide salade als entree, vis en vlees als hoofdgerecht en ijs na. Ook nu ontbrak een glaasje rode wijn niet. We zijn/worden regelmatig culinair verwend.
We hebben vannacht slecht geslapen. We sliepen langs een autobaan en spoor. De hele nacht
was het een geraas van zowel auto's als treinen. We hadden echter geen keuze; er was maar 1 camping. We zijn vanmorgen al om 7 uur aan gereden. We begonnen met een 4 km grindpad met erg veel kuilen en gaten. Ook hadden we nog een 3 tal klimmen van 3 km van 5%. Na Castrojeriz begon het vlakke land. Voor het eerst in 3 weken hadden we de wind mee. En dat scheelt een flinke slok. We zaten soms rond de 30 km op het rechte stuk. In Fromista kwamen we voor het eerst meerdere fietsers uit Nederland tegen. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot boven de 32 graden. De laatste 20 km waren weer een aanslag op onze inmiddels "afgetrainde" body's. Toen we aankwamen in Carrion de los Condes hielden we halt bij het eerste restaurant wat we tegenkwamen. Zoals goede topsporters doen; eerst een heerlijk koud pilsje. Dat is al leeg voor je het weet...dus bestelden we spaghetti bolognese met nog een biertje.... EN DAT GING ERIN ALS ZOETE KOEK.
Nu zitten we op een aardige camping in het dorp. Sib en ik gaan zometeen na de fietsenmaker. Sib zijn achterband toont slijtage en mijn versnellingen werken niet naar behoren.
Kijken of we fietsenmaker kunnen vinden.
Het is nog steeds erg warm en dat dwingt ons tot passiviteit. En dat is goed voor ons na zo'n nacht en slopende etappe. Van auto's en treinen hebben we vannacht zeker geen last.

Cavia - Carrion de los Condes 83 km.

De Tierra de Campos

Dag 21. Belorado naar Cavia.

Gisteren was het eten heerlijk. De entree was spaghetti bolognese, het hoofdgerecht was vis, varkensvlees met wat frites en kip met rijst. Het toetje ijs en perziken met slagroom. Dit alles werd vergezeld met een heerlijke rode Rioga wijn. Over de prijs wil ik het niet hebben maar de plaatselijke friettent is niet veel goedkoper. ....
We hebben heerlijk geslapen in onze voortreffelijke bedden. Een 1e klas hotel!!
Vanmorgen om 7 uur het uitgebreide ontbijt en om half 8 fietsten we doodleuk de verkeerde kant op. Na 2 km bergop kwamen we erachter en zijn toch maar omgedraaid.
Het was weer een dag met vele klimmen en valsplat. Het hoogste punt vandaag was La Pedraja en die was 1150 meter hoog. Tegen half 12 kwamen we Burgos binnen. Het was er erg druk. We zaten op een terras op de boulevard langs de Rio Arlazon en duizenden mensen paradeerden langs de terrasjes. Zien en gezien worden!!!! Het was echt geweldig. Jong en oud, gelijk trotse pauwen. Wij konden daar met onze fietsbroek, inclusief zeem, niet tegen op.
Na nog een kort rondje langs de kathedraal en binnenstad verlieten we om 2 uur Burgos. Met een laatste klim van zo'n 3 kilometer tegen 5% - 7% en een temperatuur van 34% gingen we de laatste 20 km in. Daarna heerlijk afdalen. We hebben in Cavia nog lang moeten zoeken naar de camping. Uiteindelijk vonden we die en voldoet helemaal. Er zijn 2 caravans en een camper. Dus erg rustig. Het is nog steeds erg warm maar er waait een heerlijk briesje. We koken vanavond zelf weer ( dat is tenminste de bedoeling ).

Belorado - Cavia 75 km.

Door het Spaanse "platteland"

Dag 20. Navarreta naar Belorado.

Na een redelijke nacht zaten we vanmorgen al om 7 uur op de fiets. Het zou weer een tropische dag worden. En dat werd het. We begonnen vanaf de camping met een heuvel van ruim 6 km met een gemiddeld steigingpercentage van 4%. Mijn flicevest kon dus snel uit.
We gingen daarna de binnenlanden in. Voor Sotes een klim van 2 km tot 10%. Ik heb een stukje moeten lopen. Na bijna 2 uur kwamen we aan in Najera. 18 km verder! Gelukkig hadden we toen het ergste gehad. Wat een start!!!!! Het bleef de volgende 40 km licht steigen en dalen.
Ook kms valsplat. We hebben het vandaag niet kado gekregen. Tegen de middag waren we in
Santo Domingo de la Calzada. Een mooie stad waar we hebben geluncht, de cathedraal bekeken en een tampon hebben gescoord. We zouden hier volgens de planning blijven maar we besloten door te gaan naar Belorado. Dat was 29 km verder maar wel vlak. Om goed 3 uur zaten we op het dorpsplein achter een heerlijk Spaans biertje. We gingen daarna op zoek naar een slaapplaats. Die vonden we in hotel La Huella de Camino. Een luxe 4 persoonskamer met douche, regensproeier, 6 sproeiers uit de muur en ook nog een gewone sproeier. Mijn kompanen zijn nog steeds aan het douchen......Bovendien hebben we tv op de kamer. En dat alles voor € 65 samen. Alles is aanwezig om goed te kunnen slapen. Alleen lukt mij dat niet. Ik heb nog geen een keer goed geslapen. Ik heb geen slaap en voel me nog steeds niet moe. Heb te veel adrenaline (denk ik).
Vanavond gaan we uiteten en daar kom ik morgen wel weer over te schrijven.

Navarreta - Belorado 70 km.

Komt straks allemaal weer goed.

Spaanse omstandigheden

Dag 19. Estella naar Navarreta.

Lagen gisteravond iets na 10 uur in bed. Het was nog steeds warm. Ik heb alweer slecht geslapen. Tegen 1 uur kreeg ik een verschrikkelijk pijnlijke krampaanval in mijn linker onderbeen. Zo erg heb ik het nog nooit gehad. Het hield niet op. Lag ik daar in mijn tentje en ik kon geen kant op. Ik had toch, net als de andere avonden, mij goed ingesmeerd met olie.
Ik vreesde voor de gevolgen v.w.b. het fietsen. Gelukkig viel het mee maar ik heb nog steeds een stijve kuit.
Na een onbijt in Estella fietsten we tegen 8 uur aan. Het was al 21 graden en het zou oplopen tot 32 graden. Het was weer een zware dag. Vele heuvels van 7% tot 9% . Gelukkig waren er voldoende dorpen waar we in de schaduw wat konden eten en drinken. We hebben in Viana wat gegeten. Het is een mooie stad. Na de zoveelste heuvel kwamen we in Logrono aan. Een grote stad met veel verkeer en drukte. Dus gauw door. We fietsten over paden in het park, door een recreatiegebied en tenslotte in de wildernis over een onbegaanbare kiezelweg en dat met een steigingpercentage van 12 %. Lopen dus.... En toen zaten we bijna op de autobaan. We hebben het wel gehad voor vandaag. We zitten nu op een camping in Navarreta. Een te dure camping voor hetgeen wordt geboden. Vanavond koken we zelf. Nasi, gemengde salade en pudding. Het zal ons zeker smaken. En nou een koel glas bier!!!!!!

Estella - Navarreta 65 km

Een snikhete dag

Dag 18. Aurizberri naar Estella.

We hebben heerlijk gegeten op de camping. We hadden frites, erwten, vis en kalfsvlees. Als toetje ijs. Om dit goed te verteren hadden we nog een fles rode wijn.
Vanmorgen waren we vroeg op pad omdat het warm zou worden en omdat we 90 km zouden fietsen. Het was zonovergoten. Vanaf de camping ging het meteen omhoog. Drie km tot 6%. Goedemorgen! Daarna gingen we de vallei van Erro in. 20 km omlaag door een prachtig natuurgebied. Bij Artaiz kwamen we uit op de hoofdroute. We gingen als een speer. Toch waren er weer diverse klimmen. En het werd steeds warmer. De combinatie warm en klimmen tegen 7% is geen gelukkige. Tegen 12 uur waren we al in Puenta la Reina. We hebben wat gegeten en gedronken. Het was inmiddels 34 graden en de vraag was of we hier zouden blijven of door zouden gaan naar Estella. Dat was zo'n 20 km. Maar wel met 4 flinke steigingen. We kozen voor het laatste en dat was geen goede keus. Het werd een ware lijdensweg. Het werd nog warmer en er was nauwelijks beschutting. Bovendien waren de terrasjes gesloten. Gelukkig had Lorca een bron waar we water konden krijgen. Gesloopt kwamen we aan in Estella. Eerst even in de schaduw bijkomen met een pilsje en dan door naar de camping. Een goede camping waar we om half 9 kunnen eten en tv kunnen kijken.
Het was een zware dag ( laatste 20 km ). De terugreis is geboekt op 4 juli vanuit Porto.

Aurizberri - Estella 94 km.

De PyreneeΓ«n in

Dag 17. St.Jean-Pied-de Port naar Aurizberri.

Gisteravond op de camping was het vooral een komen van veel pelgrims. Het lag bijna vol. Ook waren er nogal wat campers. Veel bedrijvigheid dus. Het was nog lang warm. We gingen om goed 10 uur weer de tent in. Om goed 6 uur werden we wakker maar door de bewolking was het nog donker. Het zag er somber uit op deze zware dag. We fietsten al om 7 uur aan en het klaarde zienderogen op. Na een halve kilometer begon het klimmen. Van St. Jean ( 163 m naar naar de top de Ibaneta (1057 m). 25 kilometer klimmen waarvan 16 kms tussen de 7% en 9%. De laatste 6 kms met haarspeldbochten. Het was erg zwaar. Daarbij kwam dat de temperatuur tijdens het klimmen opliep tot 30 graden. In 2011, tijdens mijn 1e tocht naar Santiago de Compostella, heb ik meerdere keren een stukje moeten lopen. Nu heb ik het hele stuk gefietst. Dat verbaast me....
Om 11.50 u bereikten we de top en na een korte afdaling hebben we in Roncesvalles ( 960m) een stokbrood en pilsje gepakt. We vonden dit dik verdiend. Na nog eens 5 km afdalen bereikten we de mooie camping Aurizberri ( Epinal ). Nadat we ons hadden ingeschreven namen we nog een heerlijk koud biertje. In Frankrijk € 3,50 hier € 1,70....
Er staan nog 4 fietsers op de camping. Op de camping is een bar, restaurant en een winkeltje.
We hebben dus alles bij de hand. Ik heb de was nog gedaan en die hangt nu te drogen.
We zijn best trots op deze prestatie en dat verdient een extra biertje. Dat gaan we straks dan ook nuttigen.

St. Jean - Pied - de Port - Aurizberri 34 km.

Kort maar krachtig

Dag 16. St.Palais naar St.Jean-Pied-de Port.

We hebben goed geslapen in het Franciscanenklooster. We hebben in de keuken aan een grote tafel fijne contacten gehad met Fransen en Engelsen. Een goed glaasje mocht uiteraard niet ontbreken. Tegen tienen ging iedereen naar bed. Om goed 7 uur werd het ontbijt geserveerd. Tegen achten zaten we op de fiets. Het waren 35 zware kilometers maar om half 12 kwamen we aan op de camping. Tentje weer opzetten en in orde maken. Het is nog steeds bewolkt maar toch wel zo'n 25 graden. We hebben al een plat de jour gehad en inkopen gedaan voor vanavond en morgenochtend. Het is redelijk druk op de camping. Ook in St. Jean is het druk. Het is het Valkenburg van deze streek. Overigens is het een mooi stadje.

St. Palais - St. Jean - Pied de Port 35 km.