hermankusters.reismee.nl

De Pyreneeën in

Dag 17. St.Jean-Pied-de Port naar Aurizberri.

Gisteravond op de camping was het vooral een komen van veel pelgrims. Het lag bijna vol. Ook waren er nogal wat campers. Veel bedrijvigheid dus. Het was nog lang warm. We gingen om goed 10 uur weer de tent in. Om goed 6 uur werden we wakker maar door de bewolking was het nog donker. Het zag er somber uit op deze zware dag. We fietsten al om 7 uur aan en het klaarde zienderogen op. Na een halve kilometer begon het klimmen. Van St. Jean ( 163 m naar naar de top de Ibaneta (1057 m). 25 kilometer klimmen waarvan 16 kms tussen de 7% en 9%. De laatste 6 kms met haarspeldbochten. Het was erg zwaar. Daarbij kwam dat de temperatuur tijdens het klimmen opliep tot 30 graden. In 2011, tijdens mijn 1e tocht naar Santiago de Compostella, heb ik meerdere keren een stukje moeten lopen. Nu heb ik het hele stuk gefietst. Dat verbaast me....
Om 11.50 u bereikten we de top en na een korte afdaling hebben we in Roncesvalles ( 960m) een stokbrood en pilsje gepakt. We vonden dit dik verdiend. Na nog eens 5 km afdalen bereikten we de mooie camping Aurizberri ( Epinal ). Nadat we ons hadden ingeschreven namen we nog een heerlijk koud biertje. In Frankrijk € 3,50 hier € 1,70....
Er staan nog 4 fietsers op de camping. Op de camping is een bar, restaurant en een winkeltje.
We hebben dus alles bij de hand. Ik heb de was nog gedaan en die hangt nu te drogen.
We zijn best trots op deze prestatie en dat verdient een extra biertje. Dat gaan we straks dan ook nuttigen.

St. Jean - Pied - de Port - Aurizberri 34 km.

Fieke

Pap, man man man!!!! In 1 teug naar boven zonder pauzeren. BAAS!!!
Wij zijn mega trots op jou!!!
Wat zal dat koude biertje onnoemelijk lekker gesmaakt hebben.
Zeker weten dik en dubbel verdiend!!

Kun je trouwens geen foto's op je blog plaatsen?
Heel veel groetjes !!!

Toon Beterams

Volle naef,
Trots dat je familie van me bent.
Een Beterams bloed geeft nooit op.
Veel fietsplezier nog.
Toon-Bets

Ymke

Pohhh Herman wat ziede toch un Bikkel met hoofdletter B!
Om trots op te zijn.
Wat zullen die pilskes lekker gesmaakt hebben!

Ada

daar kunnen jullie met recht trots op zijn. het doet me deugd, dat jullie nog steeds te volgen zijn op de michelinkaart van frankrijk, maar ik denk nog maar een dagje of zo. Super fijn dat het gelukt is, vol trots vertel ik het aan iedereen, die het maar horen wil.

Os 10

He broer van me, kei trots ben ik op mijn broer en natuurlijk ook op de andere mannen. Drink er nog maar eentje op dat hebben jullie verdient
Groetjes

Els Schoolderman.

Voor piet en vrienden super gedaan deze zware dag. Biertje dik verdiend. Roncevelle heeft een hele gouden kerk vanbinnen. Een boel bling bling. Geniet van jullie tocht. Cruzo de ferro komte straks ook nog. Hebben jullie wel een steen mee?

Roos en Angela

Goed gedaan mannen! De eerste Col beklommen. Spanje vonden wij het leukste gedeelte van de Camino. Hier leeft de route en je komt steeds meer Pelgrims tegen. Tip is om niet door maar om Pamplona heen te fietsen. Uit de drukte en door prachtige kloven. Geniet ervan, is nog maar kleine 750 km ??‍♂️?

Harry van der Borg

Knap gedaan Herman, wat een tocht.
Dacht ik dat de Ardennen al zwaar waren?
Succes en geniet de komende dagen!

michel en els

Ha Herman en friends,
Wat goed van jullie zeg. Respect en inderdaad pilsje dik verdiend. Nog veel succes en plezier met goed fietsweer en niet te veel klimmetjes, hoewel dat laatste daar niet mee zal vallen. En Herman, je verhalen zijn prettig om te lezen waarvoor dank.
Heel veel groeten , Michel en Els

Mariette

Goh Herman chapeau ! Jullie zijn alle 3 kanjers !

Naamgenoot

Soyez prudent et bonne route!

Margot

Knap gedaan! Wat een zware tocht. Respect ?

Janny

Herman, wat knap van je, toen wij die weg vorig jaar reden met de camper hebben we er verschillende naast hun fiets zien lopen dus top prestatie van je. En dan is het heerlijk uitrusten en genieten van dat pilsje dik verdiend.

Groetjes Janny

Twan

Via dit medium is al vaak de loftrompet gestoken en terecht Herman!
Tot op heden enigszins onderbelicht gebleven is de rol van je grote steun en toeverlaat op de achtergrond, rots in de branding, Agnes Kusters-van den Wijngaard (Aggie voor intimi).
Haar nimmer aflatende inzet en enthousiasme heeft mijns inziens mede bijgedragen aan dit geweldige resulaat! Het weerzien dadelijk zal zijn weerga niet kennen!
Herman….bijna thuis!

Groetjes, ow jongste zwoager